Mijlpaal: Daikin Nederland opent eerste Experience Center
CAPELLE A/D IJSSEL, 22 februari 2022 – In de week waar normaliter de VSK had plaatsgevonden verwelkomde Daikin Nederland zo'n 100 relaties tijdens de officiële opening van het eerste Daikin Experience Center. In tegenstelling tot een vakbeurs, waar één keer in de twee jaar alle fabrikanten hun innovaties tonen, kunnen bezoekers iedere dag in het Experience Center de nieuwste Daikin-innovaties op het gebied van airconditioning, warmtepompen en luchtventilatie komen zien, horen én ervaren. Tevens wordt vanuit dit multifunctionele gebouw voorzien in de dringende behoefte aan kennisoverdracht en praktijktraining.

Vanuit dit voor Nederland unieke belevingscentrum presenteert Daikin dagelijks de meest geavanceerde en energiezuinige binnenklimaatoplossingen. Het Daikin Experience Center is centraal gelegen in Breukelen, langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, en is een plek waar installateurs en eindgebruikers, commercieel en particulier, een echte ‘experience’ mee maken: zien, voelen, horen en leren. Ontdek in de stijlkamers hoe de producten thuis, in een hotel, of in een winkel eruit kunnen zien, luister naar het geluid van een buitendeel en ontdek de complete portfolio voor comfort, verduurzaming en ventilatie van woningen, kantoren, winkels en grote gebouwen.
“Helaas ging de VSK niet door in de week van 8 – 11 februari. Wij hadden graag onze officiële opening gecombineerd met onze aanwezigheid op de beurs, maar we zijn wel blij dat wij nu nog steeds onze relaties in dezelfde week conform Covid-maatregelen konden verwelkomen. Daikin is namelijk continue in ontwikkeling en we hebben bijna ieder kwartaal wel een noviteit om aan de markt te presenteren. Dat willen we niet alleen maar één keer in de twee jaar doen. Wij zien een VSK meer en meer veranderen in een netwerkevent en niet meer als de plek waar wij onze innovaties kunnen en zullen tonen”, zegt Edwin Hoogerwerf, directeur van Daikin Nederland.
De vraag naar Daikin producten is de laatste jaren enorm toegenomen. “Op de residentiële markt is de vraag naar airconditioning en naar (hybride) warmtepompen groter dan ooit. De stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid, de stijgende energieprijzen en het duurzaam bewustzijn onder consument dragen hier onder meer aan bij”, legt Hoogerwerf uit. “Onze naamsbekendheid onder consumenten is de afgelopen jaren ook sterk toegenomen, waaraan onze hoofdsponsoring van de KNSB zeker aan heeft bijgedragen. Consumenten weten ons steeds vaker te vinden en willen de producten zelf komen bekijken en luisteren.”
Ook in de commerciële en industriële marktsegmenten is een duidelijke groei waarneembaar. Bijvoorbeeld scholen, zorgcentra en kantoren hebben veel vragen over de mogelijkheden van Daikin klimaat- en ventilatieoplossingen.
“Het Experience Center moet dé plek worden waar iedereen samenkomt. We zien bijvoorbeeld voor ons dat onze installatiepartners op eigen initiatief met hun eindklanten hier zelf een rondleiding kunnen doen. De faciliteiten zijn hier prima voor geschikt”, aldus Edwin Hoogerwerf.
Het Experience Center is reeds sinds september 2021 ingericht voor trainingen en er zijn op deze locatie al 800 monteurs getraind: er is ruimte voor klassikale trainingen, hands-on trainingen en productdemonstraties aan individuele klanten.
Het nieuwe Daikin Experience Center is nog maar net officieel geopend of de plannen voor het volgende Experience Center zijn al in volle gang. Hoogerwerf: “Als hoofdsponsor van Schaatsend Nederland hebben we een iconische locatie gevonden voor een nieuwe vestiging in het noorden van Nederland. In de loop van 2022 zal hier het tweede Daikin Experience Center worden geopend”.
Meer informatie
Voor vragen, informatie of interviews neem contact op met:
Marketing +31 88 324 54 60 (keuze 6) marketing@daikin.nl