


In dit haastige leven van de 21ste eeuw stellen shoppers het op prijs als ze even kunnen relaxen en genieten van een dagje ‘retail therapy’. Deze vraag naar comfort - en het feit dat consumenten die zich comfortabel voelen meer tijd in een winkel besteden - is iets dat de modeketen JBC al langer doorhad. De afgelopen jaren heeft JBC dan ook nauw samengewerkt met Daikin om het juiste comfort en klimaat in haar winkels te scheppen.
Om haar exploitatiekosten bovendien te optimaliseren, heeft JBC een praktijktest met Daikin-systemen uitgevoerd om na te gaan wat de voordelen van de de VRT-technologie (Variable Refrigerant Temperature) zijn. De resultaten van de test waren meer dan overtuigend.
“Een comfortabel binnenklimaat in de winkel is van cruciaal belang voor klanttevredenheid en -retentie.”
- Gert Laeveren, JBC
VRT-technologie in de praktijk
Om een accurate vergelijking van de exploitatiekosten en het comfortniveau van de VRT-technologie te garanderen, werden twee identieke Sky Air-buitendelen gebruikt die elk op het unieke "Roundflow" cassettemodel werden aangesloten.
Het ene systeem werd uitgerust met de VRT-technologie van Daikin, die de koudemiddeltemperatuur aanpast aan de werkelijke belasting in de kamer, terwijl op het andere systeem de VRT-functie uitgeschakeld was. Om ervoor te zorgen dat de bedrijfstijden en -instellingen identiek waren, werden de twee systemen aangesloten op dezelfde afstandsbediening, met dezelfde kamertemperatuur, ventilatorsnelheid, luchthoeveelheid, etc.
Beide Sky Air-buitendelen werden ook aangesloten op een stroommeter om hun werkelijke stroomverbruik te meten. Deze gegevens werden dag en nacht van juni 2017 tot mei 2018 verzameld. Ze werden extern opgevolgd en geregistreerd via de Daikin Cloud Service.

Minder kosten, meer comfort

De VRT-unit leverde duidelijk betere resultaten op qua energieverbruik en comfort, zowel voor shoppers als voor het personeel.
Wat betreft energierendement, verbruikte het VRT-systeem in matige weersomstandigheden tot 21% minder energie, wat overeenkomt met een indrukwekkende besparing van 14% op jaarbasis. Vermenigvuldig dat cijfer met het aantal JBC-winkels en je krijgt een idee van hoeveel JBC met de VRT-technologie kan besparen op haar exploitatiekosten ... en tegelijkertijd haar klanten comfortabel houden en het milieu beschermen.
Meer info
-
JBC Vilvoorde Case study DEUEN18-031PDF | 1.19MB