Skip to main content

"Ik ben pas tevreden als de installateur dat ook is"

Een sprankelend gesprek met José Verbakel, “een topper van Customer Service” bij Daikin.

 

Ze is vrolijk, betrokken en oplossingsgericht – ook als er een klacht binnenkomt. José Verbakel is iemand die energie haalt uit persoonlijk contact en elke dag met plezier naar haar werk gaat. We spraken met haar over haar werk, haar team en wat haar drijft.

Wat vind jij het leukste aan je werk? 
“Dat ik mensen écht kan helpen. Of het nu gaat om een Stand by Me-vraag, een vergeten wachtwoord, een retour of een vraag over een factuur – ik vind het heerlijk om dingen op te lossen. En als een installateur dan zegt: ‘Dank je voor je hulp!’ – ja, dan weet ik waarvoor ik het doe.”

Je helpt ook collega’s met klantcontact-trainingen. Hoe is dat ontstaan? 
“Ik krijg zelf veel energie van bellen en het directe contact met mensen. Dat merkte ik al snel, en collega’s (uit andere teams) zagen dat ook. Een aantal jongere collega’s of studenten vinden bellen soms spannend – dat snap ik helemaal! Dus ik help ze graag. Niet omdat ik het beter weet, maar omdat ik het leuk vind om samen te kijken hoe je een gesprek zo prettig mogelijk kunt laten verlopen – voor de klant én voor jezelf. Inmiddels volg ik ook een cursus om collega’s hierin nog beter te kunnen trainen.”

"Wat ik het meest waardeer aan mijn werk is de mogelijkheid mensen écht verder te kunnen helpen"

Wat maakt jouw werk bij Daikin zo waardevol? 
“Customer Service is vaak het eerste aanspreekpunt. Dus hoe wij het klantcontact aangaan, heeft veel invloed op hoe de klant onze organisatie ervaart. Ik wil dat klanten zich gehoord, serieus genomen, en geholpen voelen. En als dat lukt? Dan ga ik met een glimlach naar huis.”

Hoe ga je om met klachten of negatieve berichten? 
“Op onze afdeling krijgen we naast vragen, helaas ook weleens een klacht. Dan nemen we zo snel als mogelijk contact op. Dan probeer ik dat met positiviteit op te lossen. Ik kijk wat ik zelf kan doen, en bespreek het met directe collega's: wie kan dit oppakken? Of ik zet het uit binnen de organisatie. We doen het echt samen, want we voelen ons ook allemaal verantwoordelijk.”

Wat maakt het Customer Service team voor jou zo bijzonder? 
“We werken met een teamleider (Janna) en vier Customer Service collega’s. Het onderlinge teamgevoel is echt sterk. We hebben een fijne, hechte band. Iedereen staat voor elkaar klaar, er is altijd een luisterend oor, en we delen veel met elkaar. Het is een gevarieerd team, en juist daardoor vullen we elkaar goed aan. Dat maakt het werk niet alleen leuker, maar ook beter.”

Vorm

José is het levende bewijs dat de Daikin klantenservice geen ‘afdeling’ is, maar een houding. Met haar enthousiasme, kennis en oprechte betrokkenheid maakt ze elke dag het verschil – voor klanten én collega’s.