We spreken trainer Tim van Hulst op het Daikin-hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel. Hier werkt hij aan nieuwe lesmaterialen, trainingen en verbeteringen achter de schermen. Maar je vindt hem net zo vaak in Breukelen of Heerenveen – onze Experience Centers waar hij installateurs traint. Tim komt met een schat aan ervaring en een duidelijke missie. Hij wil anderen helpen om met vertrouwen en vakkennis te werken aan de technieken van morgen.
"Als ik eraan heb bijgedragen dat iemand met meer vertrouwen zijn werk kan doen, dan is mijn dag geslaagd."
Trainer Tim: bescheiden expert met een missie om kennis te delen
Tim begon zijn loopbaan als installateur in de utiliteit, waar hij zich in achttien jaar opwerkte van assistent-monteur tot hoofdmonteur en servicetechnicus. In 2018 stapte hij over naar Daikin als Field Service Engineer. Hij kwam terecht in een snel veranderende markt, waarin de warmtepomp zijn opmars maakte en installateurs volop schakelden van traditionele cv-systemen naar duurzame technieken.
“Die overstap vroeg om compleet nieuwe kennis,” vertelt Tim. “Veel installateurs gingen van gas naar hybride of all-electric, en kwamen in aanraking met systemen en instellingen die totaal anders werkten dan ze gewend waren. Een goede uitleg en voorbereiding is dan noodzakelijk. Ik merkte dat sommige storingen voortkwamen uit foutjes in instellingen of aansluitingen – niet door onkunde, maar soms door gebrek aan heldere informatie. En dat kun je oplossen met training.”
Van vakman naar trainer: kennis delen als roeping
Sinds 2024 werkt Tim als fulltime trainer bij Daikin. Onlangs rondde hij een post-HBO-opleiding tot professioneel trainer af. “Het is intensief geweest – veel avonduren en studiewerk – maar ik kon alles wat ik leerde ook meteen toepassen in de praktijk. Zo werd leren ook meteen doen – en dat past precies bij hoe ik werk.”
Zijn stijl is rustig en benaderbaar, met een sterke focus op toepasbare kennis. “Ik wil dat deelnemers na afloop denken: hiermee kan ik verder. Geen eindeloze slides, maar praktisch trainen, doen en ervaren. Je ziet het kwartje soms letterlijk vallen – dat is voor mij het mooiste moment.”
Zijn trainingen worden enorm gewaardeerd. Uit klantonderzoek blijkt dat ‘training’ in de top drie staat van belangrijkste onderwerpen voor de installateur. Maar tegelijk geven veel klanten aan dat ze niet goed weten waar trainingen te vinden zijn of hoe ze zich kunnen aanmelden. “Dat is jammer. Want wie eenmaal een training volgt, is bijna altijd positief. Gelukkig wordt deze feedback ook direct opgepakt en zo is de nieuwe trainingskalender makkelijker vindbaar via www.daikin.nl/academy en krijgen klanten deze ook regelmatig via Daikin nieuwsbrieven en social media aangeboden.

Ook de trainer wil steeds beter worden
Tim houdt voortdurend een vinger aan de pols of de Daikin trainingsaanpak past bij de behoefte in het werkveld. Hij bekijkt regelmatig de feedback uit klantonderzoeken en stemt af met collega’s van onder andere de technische helpdesk om inzicht te krijgen in terugkerende vragen uit de praktijk. “Als ik merk dat bepaalde fouten of onduidelijkheden vaak voorkomen, dan pas ik daar mijn trainingen op aan. Zo sluit de inhoud altijd aan op wat er écht speelt in het veld.”
Samen met collega’s blijft hij voortdurend bezig met wat er beter kan. Hij werkt momenteel aan het ontwikkelen van nog meer praktijkopdrachten die geïntegreerd kunnen worden in de trainingen. Installatieprofessionals geven aan dat ze het enorm waardevol vinden om tijdens een training daadwerkelijk met hun handen aan de slag te gaan. “Door te oefenen met realistische situaties die ze ook in de praktijk tegenkomen, wordt de training niet alleen relevanter, maar ook effectiever en leuker”, aldus Tim.
Met de juiste kennis en tools, meer vertrouwen tijdens installatiewerkzaamheden
Ook brengt hij bij elke training de Daikin e-Care App onder de aandacht. “Deze app is eigenlijk onmisbaar voor installatieprofessionals die in het veld staan. Met directe toegang tot productinformatie, handleidingen en ondersteuning biedt de app precies wat je nodig hebt – op het moment dat je het nodig hebt. Als je de eCare app goed weet te gebruiken, sta je sterker in je werk en kun je sneller en slimmer handelen,” legt hij uit.
Wat hem drijft? “Ik krijg er energie van als iemand tijdens of na een training zegt: ‘dit had ik veel eerder moeten weten.’ Als ik eraan heb bijgedragen dat iemand met meer vertrouwen zijn werk kan doen, dan is mijn dag geslaagd.”
Tim laat zien dat je met rust, ervaring en aandacht voor de praktijk het verschil kunt maken. Niet door op de voorgrond te treden, maar juist door anderen verder te helpen. Hij zet zich in om de huidige én nieuwe generatie installateurs sterker, succesvoller en beter voorbereid te maken op de techniek van morgen.