"Wat mijn werk zo boeiend maakt, is wanneer het lukt om een complexe puzzel echt helemaal op te lossen."
Van Defensie naar Daikin. Hoe Michael Steketee zijn militaire precisie inzet voor duurzame techniek
Het is vroeg. De straat is nog stil als Michael Steketee zijn bus start. Gereedschap, onderdelen, laptop – alles ligt precies waar het hoort. Geen toeval, maar een gewoonte die diepgeworteld zit. Zijn vijf jaar ervaring bij Defensie is elke dag nog steeds waarneembaar. “Structuur en verantwoordelijkheid nemen – dat leer je daar. En dat neem ik nog steeds elke dag mee in mijn werk.”
Michael is Field Service Engineer bij Daikin. Hij rijdt het land door om systemen in bedrijf te stellen, storingen op te lossen, installateurs te ondersteunen en klanten gerust te stellen. Maar zijn werk is meer dan techniek. Het is ook mensenwerk. En het is een vak waarin je nooit uitgeleerd bent.
Van installateur naar specialist
Michael begon ooit als loodgieter. Na zijn tijd bij Defensie werkte hij bij een installatiebedrijf, waar hij in aanraking kwam met warmtepompen, airco’s en ventilatiesystemen. “Ik werkte al met Daikin-producten. Toen ik de kans kreeg om bij Daikin zelf aan de slag te gaan, dacht ik: dit is mijn kans om echt de diepte in te gaan.”
Bij Daikin houdt hij zich nu bezig met residentiële systemen (warmtepompen en airco’s in woningen): in bedrijfstellen van nieuwe installaties en het oplossen van complexe en minder complexe storingen. “Installateurs bellen ons wanneer ze in de praktijk tegen iets aanlopen waar ze de hulp van de fabrikant bij nodig hebben. Soms is het iets kleins, soms is het echt een puzzel. En dat is precies wat ik mooi vind: uitzoeken wat er aan de hand is, en het samen oplossen.”
Alleen op pad, maar altijd in verbinding met het Service team
Hoewel Michael vaak zelfstandig op locatie werkt, voelt hij zich sterk verbonden met het Daikin team. “Toen ik begon, werd ik goed begeleid. Je moet veel productkennis opdoen, en dat is best intensief. Maar je staat er nooit alleen voor.”
Onderweg is er altijd contact. “Je belt collega’s over storingen, of gewoon voor een praatje. En eens per maand hebben we onze Toolboxmeetings met productspecialisten, servicecoördinatoren en monteurs. Dan bespreken we terugkerende storingen, leren we van elkaar en volgen we trainingen.”

Kennis continue verrijken om up-to-date te blijven van de nieuwste technologieën
De techniek ontwikkelt zich razendsnel. “Neem de nieuwe Daikin Altherma 4. Die draait op propaan als koudemiddel. Daarvoor moet je ook als Field Service Engineer gecertificeerd zijn. Veiligheid staat voorop.” Zo heeft Michael onlangs de certificering B1 behaald. Met deze certificering mag je aan een installatie gevuld met brandbare koudemiddelen werken (R-290). “Je leert hoe je veilig werkt met propaan, maar ook hoe het systeem reageert op afwijkende situaties. Dat leer je niet alleen uit een boekje – dat leer je door te doen, samen met collega’s en specialisten.”
En hij is nog lang niet uitgeleerd. “Ik wilde me verder verdiepen in elektrische schakelingen, hoe de schema’s te lezen en storingen op te sporen. Bij Daikin kreeg ik de ruimte om me daarin te ontwikkelen en heb er een onlangs een cursus voor gevolgd.”
Altijd eerlijk zijn naar de klant, ook als het niet direct lukt
Een dag in het veld is nooit hetzelfde. Michael legt uit: “Je analyseert, je repareert, maar dat is nog niet alles. Daarna begint de administratie: foto’s uploaden, rapporten schrijven, storingsverslagen. Alles moet kloppen want daarmee kunnen we werken aan een aanpak om dezelfde storingen structureel te voorkomen of – indien er nog een vervolgstap dient te komen, kan die stap snel in gang worden gezet.
De eindgebruiker speelt een grote rol in zijn werk. Soms is er frustratie of onbegrip wanneer iemand al een paar dagen met een systeem zit dat niet werkt. “Dan moet je eerst luisteren. Gewoon gaan zitten en aanhoren waar ze mee zitten. Daarna ga je pas echt aan het werk. Vaak lossen we het direct op. Maar soms weet je al vrij snel: vandaag komt het niet goed. Dan moet je dat ook eerlijk durven zeggen. Daar hebben mensen uiteindelijk het meeste aan.”
Ook het contact met installateurs is belangrijk. “Ik zeg altijd: we werken met vakspecialisten en we lossen een probleem samen op. Als het echt niet lukt, dan blijft het nog de hele avond door mijn hoofd spoken. Dat hoort erbij. Maar het is ook waarom ik dit werk zo mooi vind.”
Trots op het merk – en op het team
Wat hem blijft drijven? “De puzzel oplossen,” zegt hij. “En werken met producten waar ik achter sta. Daikin is een sterk merk. Je merkt dat mensen vertrouwen hebben in het bedrijf – en ik mag dat vertrouwen waarmaken.
Michael is gestructureerd, technisch sterk en sociaal. Hij werkt graag samen en gelooft dat je als team altijd beter wordt – precies wat hem zo waardevol maakt binnen Daikin.