Skip to main content

“Er is veel Daikin informatie. Ik begrijp dat het soms uitdagend kan zijn voor installateurs om snel te vinden waar ze naar op zoek zijn.” 

Binnenkort viert Jacqueline van Tongeren haar officiële 12,5-jarig jubileum als Marketing Coördinator bij Daikin Nederland. In die tijd zag ze het marketinglandschap flink veranderen en groeide ze mee. Wat haar typeert? Een vlijmscherp oog voor detail, een indrukwekkend geheugen voor artikelinformatie en een passie om Daikin samen met installatiepartners beter zichtbaar te maken.

Van focus op installateur naar focus op eindgebruiker – en nu weer een gezonde balans

“Toen ik begon bij Daikin, richtte onze marketing zich vrijwel volledig op installateurs,” vertelt Jacqueline. “Consumenten waren nog nauwelijks zelf op zoek naar airco’s – alles liep via de installateur.” De keuze van Daikin destijds om ook direct met consumenten te communiceren was volgens haar een logische stap: “Het creëerde productinteresse en ondersteunde uiteindelijk ook de installateurs met offerteaanvragen. Maar het betekende wel dat tijd, aandacht en budget over zowel installateurs als consumenten verdeeld moesten worden.” Inmiddels is er meer balans. “We hebben collega’s die zich richten op consumenten, terwijl ik me vooral bezighoud met onze installateurs – daar waar mijn kracht en mijn hart ligt.”

Jacqueline, meer dan de wandelende bibliotheek

Jacqueline is regelmatig de vraagbaak voor veel collega’s. “Soms noemen ze me gekscherend een wandelende bibliotheek,” lacht ze. “Ik ken veel productinformatie uit mijn hoofd, van combinaties tot artikelcodes toe, wat jaarlijks gevoed blijft worden wanneer ik me weer bezighoud met de nieuwe catalogi, prijslijsten, productdocumentatie en nieuws.” Maar haar werk gaat veel verder dan dat.

Ze coördineert ook point-of-sale samenwerkingen met installateurs: van showroominrichting en demo-units tot monteurskleding en bestickering van bedrijfswagens. “Met zoveel klanten is het belangrijk om structuur aan te brengen in welke vormen van samenwerking mogelijk zijn. We hebben duidelijke richtlijnen opgesteld, zodat we helder kunnen communiceren wat we wel – en soms helaas niet – kunnen bieden. Dat helpt niet alleen ons team, maar ook onze salescollega’s die het eerste aanspreekpunt zijn. Installateurs vinden de duidelijkheid ook prettig en zijn vaak bereid zelf te investeren in Daikin branding.”

Toch is er ook een duidelijke uitdaging. “We hebben installateurs ontzettend veel te bieden – naast alle dealer supportmaterialen bieden we ook uitgebreide informatie, tools en documentatie via onze onlinekanalen. Maar eerlijk is eerlijk: het is soms lastig navigeren. Er is zóveel beschikbaar, dat het niet altijd makkelijk vindbaar is. En daar moeten we natuurlijk iets mee.” Samen met andere teams en het Europese hoofdkantoor wordt continue gewerkt aan verbeteringen. “Want uiteindelijk help je installateurs het meest als ze snel en eenvoudig kunnen vinden wat ze nodig hebben.”

Ervaringen uit het verleden zijn cruciaal om steeds beter te worden

Jacqueline is trots op wat er in de afgelopen jaren is bereikt en blijft energie krijgen van het steeds verder ontwikkelen van wat we doen. “Afgelopen zomer hebben we samen met collega’s van marketing en andere afdelingen een nieuw Daikin Installatiepartner Programma (door haarzelf DIP genoemd) ontwikkeld. Het staat nog in de kinderschoenen, maar heeft als doel om te zorgen voor meer duidelijkheid richting installateurs over wat we bieden, hoe we samenwerken en wat zij van ons kunnen en mogen verwachten. Mooie stappen.”

En de toekomst? “Of ik de 25 jaar ga halen? Dat zou precies samenvallen met mijn pensioengerechtigde leeftijd, haha. Wie weet! Zolang ik het gevoel heb dat ik waarde toevoeg voor onze installatiepartners en ons team, blijf ik met plezier doorgaan.”

Vorm

Jacqueline is een marketingcoördinator met een hart voor installateurs. Met haar scherpe oog voor detail, haar passie voor co-creatie en haar jarenlange ervaring is ze een vertrouwd gezicht binnen én buiten Daikin. Altijd met als doel: samen werken aan het beste binnenklimaat.